Gânduri de început de an grădinițesc
Dimineața devreme. Ceasul sună la 6. E încă întuneric
afară. Toamna vine la pachet și cu nopți
mai lungi. Aerul rece se pitește pe geamul semideschis, iar cerul spectaculos
ne așteaptă în bucătăria blând luminată. Eu și ursul meu drag savurăm cafelele
aburind , uitându-ne unul la altul și gândindu-ne că un alt scenariu din viața odraslei se
conturează - reîncepe grădinița. Loc nou, sistem de stat, educatoare diferită,
colegi noi. Totul blanc. Bâjbâiam amândoi în marea de emoții...Dar simțeam
împreună că avem încredere în Dărioasa
noastră dragă.
Anul trecut am primit o lecție de călire intensă . Câteva
luni bune, zilele începeau la 5 când și-a dat ea seama că e necesar să stea
ziua la grădiniță și avea repertoriu intens de plâns ce dura o oră în care
repeta continuu , nu vreau la gădiniță!
Cu lacrimi șiroind. Episod urmat de o sesiune de joacă până la 7 cu mine pe post de animator pentru a
o mai scoate din starea de jale , apoi un drum anevoios până la
grădiniță când revenea iarăși la sintagma – nu vreau la gădiniță. Mi-au sunat
mult timp în cap aceste cuvinte. Înainte
de somn, dimineața la trezire... Erau ca un ceas deșteptător dintr-un film de groază.
Dragoș pleca val vârtej la muncă și noi
eram ca într-o piesă de teatru absurd. Eu pe post de "Cântăreața cheală".
Seara, urmau sesiunile de răzvrătire când practic refula dorul adunat peste zi şi nimic nu-i convenea. Paradoxul e că avea un autocontrol fascinant la grădiniță , nu plângea, nu cerea atenție în doze mari. Avea independența ei. Repeta în schimb,mi-e dor de mami, unde e mami ...de erau săracele doamne tihuizate de cap. Între aceste sesiuni de plânsete dimineața și tantrumuri seara, se intercalau și bolile , nopțile nedormite, medicamente, cearcăne, nervi. Învoiri , paraînvoiri de la serviciu...Concedii , rețete . Haos în bârlog încât prin martie am cedat și am zis că ar fi mai bine să luăm o pauză de la acel ritm retrăgându-o de la grădiniță pentru 2 luni. Treptat, s-a mai acomodat, s-au rărit trezirile dimineața și spre sfârșit de an școlar, Dărioasa mea mergea cu mult drag în acel loc. Mă pupa, îmi ura o zi bună și pleca singură spre sala de joacă. Creierul meu se obișnuise cu atâta acțiune în prima parte a zilei că parcă l-am scurtcircuitat când Daria rămânea ca o zână acolo fără să depun niciun efort.
Seara, urmau sesiunile de răzvrătire când practic refula dorul adunat peste zi şi nimic nu-i convenea. Paradoxul e că avea un autocontrol fascinant la grădiniță , nu plângea, nu cerea atenție în doze mari. Avea independența ei. Repeta în schimb,mi-e dor de mami, unde e mami ...de erau săracele doamne tihuizate de cap. Între aceste sesiuni de plânsete dimineața și tantrumuri seara, se intercalau și bolile , nopțile nedormite, medicamente, cearcăne, nervi. Învoiri , paraînvoiri de la serviciu...Concedii , rețete . Haos în bârlog încât prin martie am cedat și am zis că ar fi mai bine să luăm o pauză de la acel ritm retrăgându-o de la grădiniță pentru 2 luni. Treptat, s-a mai acomodat, s-au rărit trezirile dimineața și spre sfârșit de an școlar, Dărioasa mea mergea cu mult drag în acel loc. Mă pupa, îmi ura o zi bună și pleca singură spre sala de joacă. Creierul meu se obișnuise cu atâta acțiune în prima parte a zilei că parcă l-am scurtcircuitat când Daria rămânea ca o zână acolo fără să depun niciun efort.
In tot acest proces de acomodare, a contat mult
perseveranța noastră, am susținut-o și i-am acceptat stările, am încurajat-o ,
am avut dialog deschis cu personalul de la grădiniță. Nu am renunțat la
colectivitate ca să mergem spre bonă. Ne-am
păstrat veselia și umorul în marea de jale. Am pierdut neuroni, dar a câștigat
odrasla încredere. Am avut dozele necesare de răbdare pentru a merge în ritmul
ei fără a ne uita în dreapta și în stânga. Am iubit-o necondiționat.
Revenind la dimineața de azi, era un alt vibe în noi doi
amândoi. Îl simțeam plutind. Știam că suntem mai curajoși, mai înțelepți, mai
experimentați. Emoțiile erau prezente la un nivel intens întrucât e un alt scenariu cu mult nou în peisaj și e
normal. Nu ascundem emoțiile în bârlog, le lăsăm să iasă la suprafață, dar
apelăm și la curaj și susținere, indiferent de ce ar fi. Avem încredere în ea și știm că oricum ar
reacționa, noi am fi acolo cu zâmbetul pe buze, am ghida-o, trecând poate iarăși
prin ritualuri anevoioase. E greu , mai plângi, mai râzi, mai clachezi, mai
revii. Dar asta înseamnă rolul de părinte. E frumos și e anevoios.
Partea frumoasă e că avem un alt nivel de pregătire. Așteptările noastre sunt apropiate de sfera
realității și ne privim copilul dărios cu încredere. Îi dăm și ei încredere. Îi
insuflăm dorință . Frica nu mai e nici
ea în peisaj în cantități așa mari.
Credem din ce în ce mai tare că atunci când un copil e
pregătit de anumite etape, ne va arăta acest
lucru la momentul potrivit. Chiar dacă unii sunt mai devreme pregătiți, alții mai
târziu, diferențele de comportament trebuie acceptate cu suport și susținere
din partea părinților. Fără a face comparații. Fără a judeca. Deși cu mâna pe inimă
recunosc că e greu. Societatea noastră
competitivă ne încurajează către acele
imagini idilice în care copiii îmbrăcați la dungă pleacă zburdând din preajma
părinților scoși din reviste , mândri în exterior și nesinceri în
interior.
Și Dărioasa ne-a lăsat și a plecat spre doamna
educatoare. Ne-a făcut pa şi a intrat cu emoții în sala de joacă. Noi buimaci am ieșit ca doi copii sfioşi cu același gând în inimă - să-i fie ei
bine, să fim și noi bine.
Un an nou grădinițesc cu joacă, răbdare, putere, credință și sănătate.
Un an nou grădinițesc cu joacă, răbdare, putere, credință și sănătate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu