Educația alimentară din bârlog

Recunosc că educația alimentară pe care am primit-o de la bunica mea unde am crescut în primii ani de viață și apoi de la mama care ne gătea zilnic este sfântă pentru mine. Mâncarea la ore exacte, prezența ciorbei în meniurile din bârlog e literă de lege, mixul de legume, fructe , carne, brânzeturi face parte din rutina noastră alimentară zilnică. Recunosc că mai luăm o shaorma de la colț când suntem rupți de oboseală și vrem să mâncăm ceva rapid, că mai degustăm o dată la câteva luni o aripioară cu mult sos de la kfc sau un burger cu invazie de cartofi, că ne răsfățăm cu câte o pizza sau un junk food , dar cu moderație. Taverna din cartier e și ea salvatoare pentru mine în zilele în care rămân fără idei, energie și chef să fac de mâncare, iar băieții de acolo se mișcă rapid și mâncăm ca acasă. Meniurile de la cantină sunt și ele pe lista de soluții în perioadele când chiar vreau să invesctesc timp și către alte activități și nu îmi face plăcere să gătesc.
Făcând parte din gașca femeilor gurmande și gătitoare, recunosc că-mi și place să gătesc pentru urșii mei dragi.  Ador să mănânc, mă uit la ei cu drag când mănâncă cu poftă și uit de efortul depus pentru a pregăti bucatele alese. Îmi place să organizez mese, să ne adunăm cu toții la festin, să râdem , să glumim. E o trăsătură moștenită de la draga mea bunică.
Sunt ce-i drept mai exigentă și în ceea ce privește mâncarea din oraș, recunosc cu tristețe că e plină piața de extrem de multe locuri cu mâncare excesiv de scumpă și fără gust. Mai grav este  faptul că prețul mâncării la restaurante, chiar și la cantine a crescut enorm de mult în ultimul an. Probabil de la inflație, de la chiriile mai mari sau  de la cererea mai mare , dar  cunosc destul de bine prețurile de pe piață de la furnizorii de carne sau de legume și îmi dau seama că unele feluri de mâncare din anumite locații sunt  exagerat de scumpe. Am ajuns clar să investim foarte mulți bani pe mâncare deoarece ne lipsește și timpul, și educația alimentară, și voința de a mai găti.
Am ajuns la concluzia că mi-e mai la îndemănă să gătesc decât să cumpăr zilnic meniuri și mâncăruri din tot felul de locuri. Suntem în mare câștig și la capitolul economii deoarece cu sinceritate mărturisesc din experiență proprie că sumele de bani  investite în mâncarea achiziționată gata gătită sunt duble față de produsele luate individual și preparate. De calitate nu mai zic deoarece atunci când le prepari , ai și varianta de a-ți  alege produsele. Cheltui mult mai mult dacă nu am o imagine clară cu ce vreau să mănânc la micul dejun, la prânz la cină sau între mese. Și aici vorbesc despre diferențe mari dacă alegem să avem o alimentațe diversificată și echilibrată bazată pe niște principii nutriționale recomandate de specialiștii din domeniu.  Că dacă am opta pentru covrigi, cartofi prăjiți, carne de pui și legume și fructe la un nivel mai low, trăiești pe picior mare. 
Așa cum lectura, scrisul, creatul de bijuterii, dragostea pentru fotografie au devenit  niște activități dragi inimii mele, și gătitul face parte din rutina mea zilnică. Îmi dă energie și bucurie când știu că am un oarecare control asupra produselor pe care le consum, asupra diversității din meniu, asupra gustului și indirect  asupra sănătății și greutății mele corporale. Transmit o educație alimentară sănătoasă și copilului meu și îl ajut să înțeleagă că mâncarea nu cade din cer, îndeplinești niște pași până ajungi să o consumi. Spălatul vaselor e o povară pentru mine și un consum psihologic enorm  deoarece diversitatea vine și cu această provocare, dar am în plan achiziționarea unei mașini de spălat vase deoarece cred cu tărie că e magie să o am în bucătărie.
O educație alimentară  riguroasă vine la pachet și cu o organizare nemțească în acest sens. Vinerea de dimineață  sau sâmbăta,  mă îndrept către furnizorii mei din cartier sau din piață pentru a-mi aproviziona bârlogul. Doamna de la măcelărie mă știe deja și îmi porționează cu atenție  bucățile de carne pe care le halim cu poftă pe parcursul unei săptămâni. Am învățat cum ar trebui să aleg vita, cum arată un rasol bun. Mai am de lucru la ales furnizorul de pește. După ce ies de la măcelărie, mă îndrept ca o roză către aprozarul din cartier unde doamna mă așteaptă zâmbitoare. O ia pe Daria în primire și o servește cu un fruct sau o răsfață cu o floare și eu ma plimb ca la mine acasă alegându-mi legume și fructe după bunul meu plac încât să-mi ajungă până miercuri, joi. Și la acest capitol aș mai avea nevoie de un gram de perseverență  pentru a-mi găsi energia să merg  într-o piață mare deoarece diferă clar calitatea produselor, ai o ofertă mai bogată.
Prețurile sunt și ele la distanțe mari între aprozarele de cartier și piețele mari.
Ca să nu ajung să am probleme cu spatele sau cu alte organe de la cărat excesiv, am în plan să-mi cumpăr un cărucior mai tineresc să pun proviziile acolo ca să mă iau apoi la întrecere cu băbuțele și bărâneii din cartier. Fiind exigentă de fel la acest capitol, am ochit și două locații din cartier unde au brânză bună, o smântână gustoasă și primesc bonus și ouă ca să nu mai pierd timpul la cozile din supermarket. Și uite așa cum 70% din alimentația pe săptămâna în curs e deja aleasă, mai rămân lactatele și alte mici gustări și elemente  necesare pentru mesele din timpul săptămânii.  Scutesc astfel drumuri la supermarket în timpul săptămânii, câștig  energie pentru alte activități,  economisesc bani și creez prilejul de a ne aduna cu toții seara la masă povestind fiecare cum a fost pe timp de zi. Mai am și tenul mai frumos și mai luminos deoarece e clar că de alimentație se leagă și sănătatea pielii noastre.
Weekend voios și gustos !

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A lucra de acasă - beneficii & dezavantaje

Pasiunea pentru contactul uman