Copiii şi ruşinea
Recunosc că de multe
ori când merg în parc, mi-ar plăcea să port un tricou pe care să scrie cu
majuscule, să nu le mai spunem copiilor de la cel mai mic la cel mai mare, că e
rușine să faci una, să faci alta. Nu aş vrea să judec părinţii din jurul meu
sau bunicii sau pe toţi cei care au grijă de un copil dar experienţa copilăriei
mele trezeşte în mine trăiri de acest gen când întâlnesc astfel de scene în
care ruşinea este invocată. Am fost un copil al generației în care sintagma -
nu e bine să faci asta că e rușine - era omniprezentă și de multe ori am fost
mustrată şi chiar am suferit mult fiind şi un copil timid şi sensibil deoarece
mi se zicea în diferite contexte că făceam de rușine pe unul, pe altul. Nu am
niciun reproș pe care să-l fac bunicilor sau părinților mei în acest sens
deoarece dragii de ei ne-au crecut în niște vremuri în care nici tehnologia,
nici studiile nu îi ajutau cu nimic în acest sens, multe aspecte din
educația noastră fiind aplicate intuitv sau în masă fără acces la o informaţie
specializată. De asemenea, cred că şi părinţilor noştri, bunicilor care
petrec timp cu nepoţii lor, trebuie să le explicăm cu blândeţe şi cu răbdare de
ce suntem împotriva acestei abordări.
Partea mai tristă e că
mulţi dintre părinţii tineri ca noi, din categorii sociale ce au acces larg la
informaţie, la cărţi, folosesc mult prea des această abordare, fără
să-şi dea seama că repetată frecvent și uneori corelată cu temperamentele
copiilor şi cu o severitate a părinţilor, poate avea în timp un efect negativ
asupra dezvoltării copiilor noștri. Nu vreau să-i judec dar mi-ar plăcea
să arunce un ochi asupra acelor teorii demonstrate cu exemple
concrete de-a lungul timpului. Ne dorim cu toţii nişte copii care să aibă nişte
relaţii sănătoase când vor ajunge la momentul potrivit şi de aceea este de
datoria noastră să le fim modele pe multe planuri pentru a avea o bază solidă
când vor avea de luat nişte decizii importante în viaţa lor. Iar modelul de
educaţie având la bază blândeţea, limitele aplicate corespunzător, respectul
părinţilor unul faţă de celălalt, iubirea reciprocă, timpul alocat copilului,
evitarea ruşinii pot reprezenta un punct de plecarea în dezvoltarea adultului
de mai târziu.
Poate că pentru unii
copii , aceste sintagme nu vor avea niciun impact negativ pe termen lung fiind
ajutaţi de iubirea şi blândeţea părinţilor, de un temperament mai
sangvinic, dar sunt şi cazuri în care efectele mai puţin pozitive ale acestei
abordări se vor vedea ma târziu şi poate părinţii nu vor înţelege de ce un
copil se comportă într-un mod sau altul. Ne permitem să riscăm pe acest
subiect? Aici e decizia fiecăruia dintre noi.
Am încercat să caut și
niște elemente teoretice în acest sens și am dat peste studiile lui Brené
Brown, profesor de cercetare la Colegiul Universitar de Asistență Socială
din Houston. Ea a petrecut ultimii treisprezece ani studiind vulnerabilitatea,
curajul, meritul și rușinea. Brené este autorul a trei bestseller-uri din
New York Times:
Rising strong (http://www.elefant.ro/carti/business-economie/carti-in-limba-engleza/rising-strong-263633.html);
Daring greately (http://www.elefant.ro/carti/carti-in-limba-engleza/self-help/daring-greatly-274444.html)
Darurile Imperfecțiunii (http://www.elefant.ro/carti/lecturi-motivationale/dezvoltare-personala/darurile-imperfectiunii-209814.html)
- și a altor cărți
interesante dintre care menţionez:
Curajul de a fi vulnerabil (http://www.elefant.ro/carti/lecturi-motivationale/dezvoltare-personala/curajul-de-a-fi-vulnerabil-324812.html).
Urmează să le parcurg
şi să am o viziune şi mai argumentată asupra acestui topic. În schimb,
discursul lui Brené din 2010, TEDx Houston: Puterea vulnerabilității
- https://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=ro este una dintre primele cinci
discuții cele mai vizionate ale TED din lume, cu peste 25 de milioane de
telespectatori sau discursul despre ruşine cu un impact de asemenea puternic - https://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame?language=ro.
Rezumând câteva dintre
sfaturile şi concluziile la care ea a ajuns în urma multor experimente, am scos
mai jos câteva idei care scot în evidenţă ce impact are ruşinea în viaţa omului
şi nu ne referim aici la primii ani ci multe dintre efectele ei se văd
în timp , cum interferează ea cu alte emoţii, sentimente, stări.
Ruşinea este o super
emoţie. Nu există frică mai mare decât aceea că nu suntem suficient de buni, că
in orice moment ceilalţi ar putea să ne descopere vulnerabilitatea.
Vinovăția înseamnă să
te simți rău pentru ceea ce ai făcut, iar rușinea înseamnă să te
simți rău pentru ceea ce ești.
Recunoașterea
vulnerabilităților noastre este riscantă, dar nu este la fel de periculoasă ca renunțarea la dragoste
/ apartenență și
bucurie.
Vulnerabilitatea este
despre a se arăta și a fi văzut. Este greu să faci asta când suntem îngroziți
de ceea ce oamenii ar putea vedea sau crede.
Prin cercetările ei, Brené a constatat că vulnerabilitatea este adezivul care menține relațiile împreună. Este sosul magic.
Vina este la fel de
puternică, dar influența ei este pozitivă, în timp ce rușinea este distructivă.
Rușinea erodează curajul și aduce lipsa de implicare.
Vina este bună. Vina
ne ajută să rămânem pe o cale, pentru că este vorba de comportamentul nostru.
Se întâmplă atunci când comparăm ceva ce am făcut sau nu am reușit cu
valorile noastre personale.
Rușinea distruge
chiar partea noastră care crede că suntem capabili de schimbare.
Rușinea, vina, lipsa
de respect, trădarea și privarea de afecțiune dăunează rădăcinilor din care
crește dragostea. Dragostea poate supraviețui acestor răni numai dacă sunt
recunoscute și vindecate.
Dacă autenticitate individuală e
comercializată pentru siguranță, apar următoarele probleme: anxietate,
depresie, tulburări de alimentație, dependență, furie, vină, resentimente și
durere inexplicabilă.
Cel mai bun lucru de făcut în mijlocul
unui atac de rușine este total contraintuitiv: practică curajul !
Curajul începe cu a ne arăta și a ne lăsa văzuți.
Curajul şi recunoaşterea
vulnerabilităţii aduc cu sine o cantitate extraordinară de acceptare de
sine.
Ca o concluzie la aceste
idei prezentate, mă gândesc că poate şi multe dintre deciziile luate în viaţă
sau evitarea lor pot avea ca bază ruşinea cultivată de-a lungul copilăriei.
Revenind la ideea
principală a acestei postări, susţin cu tărie că ar fi mai indicat ca atunci
când un copil, fie în casă , fie afară, face ceva greşit, e de datoria
noastră (şi aici mă refer strict la familia mea fără să-mi permit să judec alte
modele de familii sau abordări) să îi explici de ce a greşit şi că poate pune
viaţa lui în pericol sau a altui copil evitând simpla abordare - e ruşine să
iei jucăria altui copil, e ruşine să tragi de păr alt copil, e ruşine să arunci
pe jos, e ruşine să plângi şi lista poate continua la nesfârşit încât ai
impresia uneori că totul e numai o ruşine. Susţin ideea unui parteneriat bazat
pe respect între părinte şi copil încă de la vârste mici chiar dacă el cu
siguranţă nu are noţiunea perceperii şi a înţelegerii prea dezvoltate la vârste
fragede dar modelarea acestui comportament ne va ajuta mai târziu să avem
relaţii tare frumoase cu ai noştri copii.
Totodată nu încurajez
distrasul atenţiei în anumite situaţii sau invocarea ruşinii în sensul că dacă
copilul plânge că trebuie să pleci din parc, că trebuie să stea în căruţ, că
trebuie să accepte ideea că nu îi poţi lua o jucărie sau îndeplini o anumită
dorinţă ce poate nu îi face bine, îl iei în braţe, îl imobilizezi dacă e mai
coleric şi are tentative să te lovească sau să se arunce pe jos şi îi repeţi că
îi înţelegi frustrarea dar nu se poate face cum vrea el explicându-i motivul.
Poate că e încă destul de mic să înţeleagă raţionamentul argumentării tale dar
cu siguranţă va învăţa treptat să îşi accepte stările de frustrare, iar pe noi
părinţii această atitudine ne ajută să facem loc limitelor ca
să nu se ajungă la acel haos cotidian din care poate cu greu se mai poate
ieşi pe măsură ce creşte copilul.
Pe de altă parte,
invocarea ruşinii şi utilizarea a tot felul de şiretlicuri pentru a opri
copilul din plâns pot fi foarte bine înlocuite cu atitudinea de fermitate
ce e de preferat să fie transmisă pe cât posibil şi celor care
rămân cu el când nu eşti prezent. Exercitarea acestei fermități poate fi uneori
foarte obositoare dacă avem de a face cu o personalitate mai puternică a
copilului aducând cu ea izvor de fire albe, riduri sau polemici de tot felul,
dar roadele ei se vor strânge mai târziu cu siguranță.
Weekend frumos, fără
ruşine!
Comentarii
Trimiteți un comentariu